Welke boxspring past bij jou?
Doe de test

Page content

article content

Hoe zoekt de consument een boxspring?

Afgelopen maand heeft boxspringbeleving.nl een onderzoek gedaan onder de mensen die gebruik hebben gemaakt van de vergelijker van boxspringbeleving.nl. In dit onderzoek hebben we onderzocht hoe een consument een boxspring koopt, welke kanalen hij of zij gebruikt en welke rol online speelt in het aankoopproces.

Onderzoek cijfers

De leeftijdverdeling van de consumenten die het onderzoek hebben ingevuld is; 4% <25 jaar, 15% 25-35 jaar, 27% 35-50 jaar, 50% 50-65 jaar en 4% >65 jaar. 50% van deze consumenten heeft afgelopen jaar een bed gekocht. De andere 50% heeft nog geen bed gekocht, omdat ze het moeilijk vinden om een bepaalde keuze te maken (>65%).

tijdbestek bed kopen

 

Bron: boxspringbeleving.nl, 2013 “Binnen welk tijdbestek gaat u een nieuw bed kopen?”

De meeste consumenten gaan wel binnen een aantal maanden een nieuw bed kopen. 61% van de consumenten gaat dit binnen een jaar doen.

Boxspring kopen

Opvallend is dat veel mensen vooraf niet weten welk merk ze gaan kopen. 76% van de consumenten had bij de start van zijn of haar zoektocht geen merk in gedachten. Uiteindelijk kiest een consument voor een bepaald bed op basis van service (25%) en prijs (25%). Een andere belangrijke factor is de garantie van een bed.

belangrijkste factoren aankoop bed

 

Bron: boxspringbeleving.nl, 2013 “Welke factor(en) hebben de doorslag gegeven voor het kopen van het bed?”

De consumenten die het onderzoek hebben ingevuld hebben in de meeste gevallen een boxspring van Auping, Swiss Sense of Eastborn. Opvallend is dat weinig mensen die het onderzoek ingevuld hebben een IKEA bed hebben. Uit diverse Google onderzoeken blijkt dat dit merk sterk in populariteit stijgt (zie ook trends in de beddenmarkt).

Online oriënteren kopen bed

Eerder hebben we op boxspringbeleving.nl (trends in de online beddenmarkt) al beschreven dat consumenten steeds vaker het internet raadplegen voor het oriënteren en kopen van een bed. Dit bleek ook uit het onderzoek wat boxspringbeleving.nl onlangs heeft uitgevoerd. De drie belangrijkste kanalen die werden geraadpleegd waren Google, Boxspringbeleving (deze is logisch aangezien ze de vergelijker bij ons hebben ingevuld) en vergelijksite.

informatie bronnen kopen bed

 

Bron: boxspringbeleving.nl, 2013 “Welke kanalen heeft u geraadpleegd voor het kopen van een boxspring?”  

Het internet wordt voornamelijk gebruikt om meer informatie op te doen, bedden te vergelijken en een goed overzicht te krijgen van bedden. Verder in het aankoopproces wordt het internet ook gebruikt. Namelijk 76% van alle consumenten die mee hebben gedaan aan het onderzoek hebben via het internet gezocht naar een beddenwinkel. Het aantal consumenten wat heeft overwogen om een bed online te kopen is nog erg laag, slechts 22%. Hiermee wordt wederom aangegeven dat het internet voornamelijk wordt gebruikt voor de oriëntatie. Beddenwinkels dienen dan ook goed vindbaar te zijn op het internet. De aankoop van een bed wordt grotendeels online gedaan.

Belangrijkste elementen bed

Uit onderzoek van boxspringbeleving.nl is gebleken dat consumenten de hardheid van een bed als meest belangrijke element ervaren. Minst belangrijke element is de kleur. Gevolgd door de hoogte van het bed. Echter, alle elementen (hardheid, hoogte, afmetingen, kleurkeuze, prijs, advies en vering) zijn belangrijke elementen voor het kopen van een bed.

factoren bed belangrijkheid

 

Bron: boxspringbeleving.nl, 2013 “Hoe belangrijk vindt u de volgende variabelen bij het kopen van een bed (1-5)?”  

Conclusies

Op basis van de bovenstaande onderzoeksresultaten hebben we een aantal hypotheses getest. Hieronder een beschrijving van de hypotheses.

  1. Mensen die online willen kopen hebben een lager budget: uit het onderzoek van boxspringbeleving.nl is gebleken dat online kopers gemiddeld een lager budget hebben dan offline kopers.
  2. Mensen die online willen kopen vinden andere factoren belangrijker, dan offline kopers: dit geldt alleen op de factoren service en hoogte. Offline kopers hechten meer waarde aan advies van de verkoper en vinden de hoogte van het bed belangrijk.
  3. Welke type informatie bronnen er zijn gebruikt is een indicator voor de belangrijkheid van de factor prijs: dit is niet het geval. Er zijn diverse consumenten die op meerdere manieren informatiebronnen gebruiken. Dit zegt niks over de belangrijkheid van de factor prijs.
  4. Consumenten met een hoger budget zijn bereidt om langer te reizen: uit het onderzoek van boxspringbeleving.nl is gebleken dat consumenten met een hoger budget niet bereid zijn om langer te reizen. Er is totaal geen relatie tussen reisafstand en budget.

Wilt u meer weten over de boxspring markt of meer over de website boxspringbeleving.nl? Dan kunt vrijblijvend contact opnemen met boxspringbeleving.nl via het contact formulier.

Comment Section

1 reactie op “Hoe zoekt de consument een boxspring?

Plaats een reactie


*


Ralph Morsink
Jarenlang was ik op zoek naar een bed waarin ik wél lekker kon slapen. Verschillende bedden verder, was ik er nog steeds niet uit. Tot ik in een hotel in Antwerpen het perfecte bed ontdekte. Gedesillusioneerd door de hoge prijzen en intransparantie in de beddenmarkt, heb ik daarna besloten mijn eigen beddenwebsite op te zetten. Hier verkoop ik hoogwaardige kwaliteit boxsprings en schrijf ik over alles wat met goede nachtrust te maken heeft.