Welke boxspring past bij jou?
Doe de test

Page content

article content

12 tips hoe je slapeloosheid overwint

Het is geen geheim dat we beter werken, ons beter voelen en slimmere financiële beslissingen kunnen maken wanneer we een goede nachtrust hebben gehad. Maar hier zijn enkele slaap-gerelateerde feiten die je van een koude kermis thuis kunnen laten komen:

  • De meesten van ons krijgen minder dan de 8 uur slaap per nacht
  • Onderzoek wijst uit dat zij dit toch nodig hebben om geconcentreerd te werken en op zijn of haar beste te functioneren.
  • Als gevolg van slaaptekort hebben we een groter risico op hartaanvallen en beroertes, type II diabetes, kanker, en een kortere levensduur.
  • Na 17 tot 19 uur geen slaap te hebben gehad, is onze hersenactiviteit vergelijkbaar met iemand met een alcoholpromillage van 0,05 (niet verwacht, toch?).

We voelen ons allemaal beter als we goed hebben geslapen. Toch kampt 65% van de mensen met slaaptekort. Zij zullen vanavond moeite hebben met (in)slapen en morgen uitgeput de dag doorlopen. Een grote verscheidenheid aan factoren leiden ertoe dat we slaap tekortkomen. Stress op het werk, financiële zorgen en problemen thuis houden ons allen 's nachts wakker. Echtgenoten met de biologische klok op verschillende ritmes verstoren elkaar met hun verschillende nachtelijke en dagelijkse manier van doen en laten.

Met enkele simpele aanpassingen kan je je nachtrust aanzienlijk verbeteren. Die leg ik hier uit in

12 praktische tips die je helpen slapeloosheid overwinnen:

tips tegen slapeloosheid

 

Tip 1: Slaap met regelmaat

Wil  je slapeloosheid overwinnen, ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed en zorg ervoor dat je elke ochtend wakker wordt op hetzelfde tijdstip. Dat geldt ook voor het weekend. Door je vast te houden aan een schema zul je aanzienlijk alerter zijn dan wanneer je sliep met hetzelfde aantal uren op verschillende tijdstippen tijdens de week.

Tip 2: Slaap in een aaneengesloten blok

Zogenaamde "gefragmenteerde slaap" veroorzaakt overdag slaperigheid, minder gefocust zijn tijdens het leren, een slechter geheugen, lagere productiviteit en creativiteit. Een feit is dat zes uur ononderbroken slaap vaak meer herstellen dan acht uur gefragmenteerde slaap.

Tip 3: Haal verloren slaap zo snel mogelijk in

Doe dit door eerder naar bed te gaan. Als je toch later naar bed gaat, zal het het moeilijker worden om de volgende dag op een normaal tijdstip te kunnen slapen.
Je kunt ook een dutje gaan doen, ook wel power nap genoemd. Niet te lang of te laat op de dag, zodat het jouw slaap cyclus kan verstoren. En probeer niet te veel slaap tijdens de week verliezen en daarna dit in het weekend proberen in te halen. Dat werkt niet. Dit is hetzelfde als het proberen fit te worden of gewicht te verliezen door je enkel op zaterdag en zondag bezig te houden met jouw sport of dieet.

tips tegen slapeloosheid caffeineTip 4: Vermijd cafeïne na 14 uur 's middags

Cafeïne heeft een doorwerk-effect van zes uur, wat betekent dat zes uur na de laatste slok, de helft van de cafeïne nog steeds in je lichaam. Deze stimulans kan leiden tot een vicieuze cirkel: Na een slechte nachtrust, heb je onbewust geen andere keuze dan te vertrouwen op meer cafeïne om je door de dag te helpen. En dan, wanneer het tijd is om naar bed te gaan, kun je niet slapen, je wordt uitgeput wakker in de ochtend, en je grijpt weer naar meer cafeïne.

Tip 5: Vermijd alcohol drie uur voor het slapengaan

Alcohol kan je helpen in te dommelen, maar het zorgt er ook voor dat je elke 90 minuten wakker wordt, dus voortdurend zult worden geschud en geroerd.

Tip 6: Sport bij voorkeur in de ochtend

Vermijd zware lichamelijke inspanning binnen drie uur voor het naar bed gaan als je slapeloosheid wilt overwinnen. lichaamsbeweging verhoogt de lichaamstemperatuur gedurende vijf tot zes uur. Om je suf te voelen, moet de lichaamstemperatuur dalen.

Tip 7: Zorg dat je slaapkamer koel is

De ideale temperatuur van de slaapkamer is 18 graden Celsius. Een te warme slaapkamer kunnen nachtmerries veroorzaken. Een koele slaapkamer zorgt ervoor dat jouw lichaam volledig kan ontspannen, omdat het probeert om zijn kerntemperatuur te beschermen.

Tip 8: Dim de lichten

Felle verlichting wekt je op. Vermijd dit dus voordat je gaat slapen en indien je wakker wordt tijdens de nacht.

Tip 9: Vermijd elektronica voordat je gaat slapen

Dit betekent dat er geen computers, tv's, iPads, iPods, of smartphones in de slaapkamer zijn. Ze creëren afleiding door je aan van alles te herinneren wat je moet doen en veroorzaken stress.

tips tegen slapeloosheid lezen

Tip 10: Sla wat vaker een boek open ter ontspanning

Lees voor het plezier (niets werkgerelateerds). 30 minuten lezen staat gelijk aan de helft van de tijd die nodig is om in slaap te vallen.

Tip 11: Zorg voor rust in de slaapkamer

Bescherm je privacy. Zorg als het even kan dat kinderen en huisdieren 's nachts niet bij jou liggen. Dit zijn extra manieren om uit de slaap te worden gehouden.

Tip 12: Relax

Je lichaam heeft behoefte aan een buffer tussen de alledaagse stress en de nachtrust. Een lichte snack, een warm bad of lichte oefeningen (bijvoorbeeld yoga houdingen) kunnen allemaal helpen bij het wissen van de dagelijkse stress. Als je woelt en draait of wakker wordt tijdens de nacht en je kunt niet meer in slaap vallen, ga dan uit bed. Doe dan enkel iets wat ontspannend is, redelijk saai, of waar geen concentratie bij is vereist. Meestal duurt het 15 tot 20 minuten voordat je lichaam weer slaperig aanvoelt, op dat moment kun je weer terug naar de slaapkamer.

Om overdag helemaal wakker en energiek te zijn, zul je waarschijnlijk op dit moment dat je dit leest een uur moeten toevoegen aan jouw huidige slaapschema.

Wil je weten welk bed bij je past? Doe de slaaptest op deze website en deel dit bericht met diegene van wie je denkt dat hij/zij ook een betere nachtrust verdient en/of nodig heeft.

Comment Section

0 reacties op “12 tips hoe je slapeloosheid overwint

Plaats een reactie


*


Ralph Morsink
Jarenlang was ik op zoek naar een bed waarin ik wél lekker kon slapen. Verschillende bedden verder, was ik er nog steeds niet uit. Tot ik in een hotel in Antwerpen het perfecte bed ontdekte. Gedesillusioneerd door de hoge prijzen en intransparantie in de beddenmarkt, heb ik daarna besloten mijn eigen beddenwebsite op te zetten. Hier verkoop ik hoogwaardige kwaliteit boxsprings en schrijf ik over alles wat met goede nachtrust te maken heeft.